Jämställdhetseffekten

< Tillbaka till kampanjsidan

Kvinnor är nyckeln till en värld utan fattigdom

Om fattigdomen i världen bara hade ett ansikte skulle det föreställa en kvinna. Hon skulle bo på landsbygden. Kanske skulle hennes namn vara Faith. Men i Faith ser vi inte problemen. Vi ser framtiden. Om vi menar allvar med att utrota fattigdomen, måste vi ge kvinnor som Faith en röst. Både bildligt och bokstavligt.

De flesta som lever i fattigdom på jorden försörjer sig på ett litet jordbruk. 70 procent av dem är kvinnor. Det är en tuff tillvaro, när varje morgon innebär en oro för hur dagen ska bli. Kommer regnet? Får vi mat på bordet idag? I morgon? Hur ska det gå för barnen?

Kvinnor har nästan alltid mycket sämre möjligheter än män. Möjlighet att få bestämma över ekonomin och marken som huset står på. Att kunna ta ett jobb eller ett förtroendeuppdrag.

Det är inte bara orättvist, det är dessutom slöseri.

Vi vet att kvinnor är nyckeln till en värld utan fattigdom. Om kvinnor och män hade samma förutsättningar menar FN att skördarna skulle kunna öka så mycket att fler än 100 miljoner människor skulle slippa gå hungriga.

Låt siffran sjunka in. Den säger mycket om varför We Effect arbetar med starkt jämställdhetsfokus.

I dag är Sverige ett av världens rikaste länder och bäst i världen på jämställdhet. Det är ett resultat av politiska beslut. Men också ett resultat av att många modiga kvinnor vågade gå före, bekämpade fördomar och tog plats. Vilka krafter behöver vi stödja för att andra länder inte ska vänta lika länge som vi i Sverige fick göra? Världen behöver fler flickor i skolan, fler kvinnliga företagsledare och gärna också fler kvinnliga presidenter som förebilder.

Det finns flera sätt för företag att stödja We Effects arbete. Ge en gåva direkt eller hör av dig till våra key account managers (se kontaktuppgifter här nedanför), så kan vi se vad vi kan göra tillsammans.

< Tillbaka till kampanjsidan

Följande företag är delägare i jämställdhetseffekten:

Konsumentföreningen Stockholm
Coop Sverige
Women Ahead AB
Folksam
Chris Doter Text och Bild
Reaktion i Sverige AB

Vi behöver ditt engagemang.
Följ vårt arbete på sociala medier.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av berättelser och nyheter.

{{ registrationMessage }}