Kaffepaket från Lykke Kaffegårdar och biståndsorganisationen We Effect

UFO – kaffet med månen som granne

I västra Uganda ligger Mt Rwenzori, berget som lokalbefolkningen kallar för Mountain of the moon. Månens berg. I bergsluttningarna på en altitud upp till 2000 meter över havet odlas UFO – kaffe av högsta kvalitet. Kaffebönderna som lever på berget väljer omsorgsfullt ut varje böna för att ge drycken sin unika smak. Men det är mer än smaken som gör det här kaffet unikt.

Tidigare har kaffebönderna i området kämpat för sin överlevnad då inkomsterna varit små och osäkra. De har varit beroende av den lokala marknaden som betalar så dåligt att det inte räcker för att äta sig mätta eller låta barnen gå i skolan. Genom ett samarbete mellan We Effect, Lykke Kaffegårdar och Konsumentföreningen Stockholm föddes kaffet UFO – Uganda Farming Odyssey – som bidrar till att dessa bönder nu kan förändra sina liv och försörja sina familjer, samtidigt som kaffe av högsta kvalitet når svenska kaffeälskare.

Vägen till premiumkaffe

We Effect har många års erfarenhet av att föra samman bönder genom kooperativ som stärker kvinnans inkludering och den ekonomiska utvecklingen. På Mountain of the Moon stöttar We Effect kvinnoledda kaffekooperativ som nu – tack vare UFO-projektet – utbildas av Lykke Kaffegårdars lokalanställda kaffeexperter. De nya kompetenserna har ett högt värde för den enskilda bonden. Med den nya odlingstekniken kan hon eller han odla kaffebönor som ger kaffet den höga kvalitet som krävs för att klassas som premiumkaffe. Tekniken är dessutom varken avancerad eller kostsam eftersom den utgår från förutsättningarna som redan finns på berget. Kaffebären plockas från buskarna stegvis, allteftersom de mognar, i stället för allt på en gång som tidigare. Innan spreds bären ut på marken för att torka i solen, vilket var tidskrävande och riskabelt eftersom någon behövde vakta bären så de inte blev stulna eller uppätna av djur. Nu levereras bären i stället direkt från skörd till förädling, vilket skapar bättre kvalitet och i sin tur ett högre pris.

Bild på en kvinna som håller upp en skål med kaffebönor.
Joseline Tuhaise är kaffebonde i Uganda. Foto: Moses Mubiru

Från lokal till global marknad

Utvecklingen till att odla premiumkaffe ökar inkomsten för bönderna, men Lykke Kaffegårdar bidrar även med tillgång till den globala marknaden. Det innebär att mellanhänder som tidigare tog större delen av kakan nu kan uteslutas helt och bönderna slipper sälja sina kaffebönor för småpengar. Bönorna säljs alltså direkt från bonden till Lykke Kaffegårdar som rostar och säljer kaffet i Sverige. Konsumentföreningen Stockholm i sin tur säljer UFO i utvalda Coopbutiker.

Ett win-win-win-projekt

Genom att fläta samman Lykke Kaffegårdars, We Effects och Konsumentföreningen Stockholms kompetenser kan kaffebönder i Uganda nu odla kaffe som är ekologiskt hållbart och så pass lönsamt att de kan försörja sina familjer och låta barnen gå i skolan. Samtidigt får svenska kaffeälskare ett kaffe utöver det vanliga. För med månen som granne kan kaffet inte bli annat än magiskt gott.

En liten planta som växer ur ett halvt kaffepaket.

Sugen på att testa kaffet? Här kan du köpa ditt paket!

UFO finns att köpa via Lykke kaffegårdars hemsida och i följande Coop-butiker:

• Odenplan • Gröndal • Kärrtorp • Farsta C • Arninge • Danderyd • Mariatorget • Skeppet • Hammarby Sjöstad • Bagarmossen • Hagastaden • Rådhuset • Liljeholmen • Bondegatan • Östgötagatan • Engströms Livs • Daglivs • Stora Coop Bromma • Stora Coop Värmdö • Stora Coop Västberga • Stora Coop Arninge • Stora Coop Danderyd

 

Varje sålt paket gör skillnad, fem kronor går tillbaka till We Effects arbete att bekämpa hungern i världen.

 

Så här optimerar du smaken av nybryggt UFO-kaffe i din kaffebryggare!

  • Om du använder pappersfilter i din bryggare, skölj gärna filtret efter att du satt det på plats i filterhållaren för att få bort ev rester av papperssmak.
  • När det heta vattnet börjat hällas över kaffet i ca en minut, ta en sked och rör försiktigt runt i filtret så att allt kaffe kommer i kontakt med vattnet och ev luftbubblor försvinner. Använd manuellt droppstopp på kaffebryggaren om det finns.
  • Var noga med proportionerna kaffe/vatten. För varje deciliter vatten ska du använda ca 7 gram kaffe. Saknar du våg så motsvarar det ca en rågad matsked på 15 ml. För en liter vatten ska du alltså ha 70 gram, eller ca 1,6 dl kaffe. Det ger ungefär 8 standardkoppar kaffe.
  • Förvara kaffet i en termos så att det håller temperaturen – men kom ihåg att färskbryggt kaffe är absolut godast!

Följ med på besök till Joseline - en av våra kaffebönder

Spelaren kräver godkännande av tredjepartscookies för Youtube. Genom att visa spelaren godkänner du terms and conditions från Youtube
Gå till Youtube
Konsumentföreningen Stockholms logga

Konsumentföreningen Stockholm (KfS) är Sveriges största konsumentförening med cirka 1,2 miljoner medlemmar. KfS äger och driver närmare 200 Coop-butiker och har som viktigaste uppgift att göra Coop och Coops butiker så bra som möjligt för dig som är medlem. KfS övertygelse är att vi alla tillsammans bidrar till ett mer hållbart samhälle. KfS var, som en del i kooperationen, med och grundade We Effect och är sedan många år en nära samarbetspartner. 

Lykke Kaffegårdars logga.

Lykke Kaffegårdar är kaffeföretaget som arbetar för att förändra kaffebranschen mot en mer hållbar och rättvis framtid. Lykke Kaffegårdar har som vision att ingen eller inget skall ta skada när vi i Sverige njuter av en god kopp kaffe. De samarbetar med småskaliga kaffeproducenter och kooperativ för att säkerställa rättvisa priser till bönderna.