En man håller upp en mobilskärm med en app.

Appen som bekämpar fattigdom

Kudakwashe Mafuta visar upp appen som hjälpt honom komma i snabb kontakt med en veterinär. Foto: Annelie Alsbjer.
Kudakwashe Mafuta visar upp appen som hjälpt honom komma i snabb kontakt med en veterinär. Foto: Annelie Alsbjer.
Smarttelefoner och mobilappar, en vanlig del i vår svenska vardag idag. Digitala lösningar och onlinetjänster är en självklarhet för oss, men kan de även användas för att bekämpa fattigdom? I Zimbabwe görs det just nu ett försök genom appen Kurima Mari. 

Kurima Mari, som betyder plantera pengar på Sshona, ett av de stora språken som talas i Zimbabwe, är en mobilapp för småskaliga bönder. Den innehåller bland annat information om marknadspriser för olika grödor, odlingstips, inspiration genom videor och bilder från grannbyar och andra bönder, kontaktuppgifter till veterinär och handlare samt väderuppdateringar.

Appen används främst av fältpersonal och lokala kontaktpersoner och fungerar som ett verktyg i deras dagliga arbete. Både fältpersonal och kontaktpersoner är oftast själva bönder i området där de arbetar. Deras roll är att stötta de lokala bönderna genom att tillhandahålla olika tjänster och förmedla viktig information däremellan.

Del av ett utbildningsprogram

Kurima Mari utvecklades som ett projekt där We Effect samarbetar med några andra organisationer och Zimbabwes jordbruksdepartement för att utveckla bönders kunskap om jordbruk och boskapsskötsel. Utbildningen sker genom studiecirklar och leds av fältpersonal ute på landsbygden.

Idag används appen i tre områden i Zimbabwe och det finns planer på att lansera den ytterligare. Elisabeth Siyapi är en av de lokala kontaktpersonerna i området Shurugwi i centrala Zimbabwe. För henne har appen gjort en stor skillnad. Nu behöver hon inte längre ta sig in till närmsta by för att skriva ut studiematerialet som hon använder till sina studiecirklar. Hon kan läsa och visa materialet direkt på sin telefon istället.

Jag kan inte leva utan appen, den är väldigt viktig för mig.

Det blir också billigare för bönderna eftersom en handbok kan kosta upp till 8 dollar för bönderna att köpa. Elisabeth får dessutom uppdateringar i appen med väderinformation och hur klimatförändringarna kommer att påverka området hon bor och arbetar i tillsammans med annan viktig information till samhället som hon kan förmedla vidare till bönderna.

— Jag använder appen varje dag. Vill jag ha marknadsinformation, hittar jag det i appen. Vill jag beställa foder till mina kycklingar, gör jag det i appen. Jag kan inte leva utan appen, den är väldigt viktig för mig eftersom allt finns där, berättar Elisabeth.

Livsavgörande funktion

Regnperioden i Zimbabwe har precis börjat, men det regnar inte samtidigt i hela landet. Lokala avvikelser är vanliga och oftast måste bönderna vänta in de första stora skurarna av regn innan de vågar börja så sina grödor. För en vecka sedan skickade jordbruksdepartementet ut en väderuppdatering till alla använder appen, med besked om att regnet kommer. Tack vare väderuppdateringen har bönderna kunnat förbereda sin säd och plöjt sina åkrar i god tid före regnet, något som gett dem ett försprång på flera veckor och möjlighet till att så ännu mera grödor. Något som ger både mer inkomst och mer mat på bordet.

Livsavgörande för djuren i området är också den veterinärinformation som finns i appen. Bonden Kudakwashe Mafuta skickade bara för ett par veckor sedan en bild på en sjuk ko till en veterinär genom appen. Där fick han svar direkt med en preliminär diagnos och vilket antibiotika som verkar bäst, något som kan ta en vecka utan appens hjälp.

— Det räddade förmodligen kossans liv, säger Kudakwashe och visar upp bilden som han skickade genom appen.

Gratis men används av få

Appen är kostnadsfri och kräver ingen datauppkoppling. All information är lagrad i själva appen och det räcker med att bönderna uppdaterar innehållet med jämna mellanrum.

Det finns dock utmaningar. Eftersom Kurima Mari är en mobilapplikation som kräver en smart mobiltelefon, används den idag framförallt av kontaktpersonerna. De flesta bönderna använder sig av en vanlig mobiltelefon utan smartfunktion.

— Elförsörjningen är det största problemet. Batteriet är bättre på små telefoner och eftersom bönderna här inte alltid har tillgång till el vill de inte investera i smarttelefoner, berätta Shiela Masekesa, en av kontaktpersonerna.

En annan lösning skulle vara att introducera solcellsladdare till smarttelefonerna som inte kräver en fungerande elförsörjning. Shiela tror ändå att Kurima Mari-appen kommer att få en större spridning i området:

— Bönderna här gillar Kurima Mari och dom börjar förstå hur appen fungerar.