#Coronavoices ska ge människor i fattigdom en röst i coronakrisen

Sarahy Carranza i södra Honduras, skriver på Facebook att ”det är svårt att dag för dag se våra bröder och systrar drabbas av sjukdomen.”

We Effect lanserar idag en global kampanj på Twitter och Facebook för att synliggöra hur människor påverkas av och hanterar coronakrisen. #Coronavoices ska visa hur smittan och dess effekter slår mot världens mest utsatta.

– Fokus i medierapporteringen av coronakrisen ligger på Sverige, Europa och USA, med risk för att dess förödande effekt på människor i framförallt utvecklingsländerna glöms bort, säger Anna Tibblin, We Effects generalsekreterare.

Kampanjen skapar samtidigt en digital historisk förteckning över hur världen påverkas av krisen, och hur mänskligheten arbetar för att hantera den.

Under hashtaggen #coronavoices uppmanar We Effect människor att berätta hur de drabbas av coronasmittan, hur de själva hanterar krisen, och hur de anser att världen bäst kan bekämpa den. Kvinnor uppmuntras särskilt att dela sina berättelser, eftersom de ofta syns minst men är mest utsatta i kris och konflikt.

Sarahy Carranza i Honduras skriver på Facebook till svar på kampanjens upprop:När jag tittade på nyheterna trodde jag aldrig detta skulle nå mitt land, och jag var verkligen livrädd bara för att föreställa mig att leva i krisen. Nu är vi mitt i det, och det är svårt att dag för dag se våra bröder och systrar drabbas av sjukdomen och ännu värre att se dem som inte kommer vinna striden. Jag är mycket bekymrad för min familj som bor i området där pandemin slagit hårdast i landet.”

”Just a shock,” skriver signaturen @edsonmwita1, som i sin twitterbio beskriver sig som bonde och pappa i östra Afrika, till svar på kampanjens upprop.

We Effects kampanj lanseras på organisationens olika sociala plattformar i en rad länder i dag. Alla som vill dela vittnesmål, tankar och förslag kring hur krisen kan hanteras uppmanas att använda hashtagen #coronavoices.

– Tack vare sociala medier kan människor världen runt i dag själva berätta om hur de påverkas av krisen. Coronakrisen är global, och kräver global solidaritet, samarbete och lösningar. Att lyssna till varandra är ett första, viktigt steg, säger Anna Tibblin.

För ytterligare information:
Anna Koblanck, Medieansvarig, We Effect, anna.koblanck@weeffect.org, +46 72 070 17 81
Marcus Lundstedt, Chef Media och påverkan, marcus.lundstedt@weeffect.org , +46 72 070 97 21.

Av

Anna Koblanck